Skip to content
Statistik

Viktig statistik.

Att ta körkort ger frihet och självständighet, men innebär också stort ansvar. Trafiksäkerhet är avgörande för att skydda alla i trafiken.


Allmän trafikolycksstatistik

  • Antal döda per år: 200–300
  • Svårt skadade per år: 1 500–2 000
  • Lindrigt skadade per år: 15 000
  • Alkohol- eller drogrelaterade dödsfall: 20%
  • Omkörningar som resulterar i dödsfall: 2 (år 2022)
  • Mötesolyckor som resulterar i dödsfall: 55 (år 2022)
  • Viltolyckor per år: 65 000

Olycksrisker vid olika hastigheter

  • Risk för att fotgängare dör vid påkörning vid 30 km/h: 10%
  • Risk för att fotgängare dör vid påkörning vid 50 km/h: 80%
  • Risk för att fotgängare dör vid påkörning vid 90 km/h: Nästan 100%

Åldersrelaterad olycksstatistik

  • 18–19 år: 5–6 gånger högre risk för olycka jämfört med genomsnittet
  • 45–54 år: Bäst reaktionstid
  • 65–74 år: Erfarna och anpassar körningen
  • Över 75 år: 5–6 gånger högre risk för olycka jämfört med genomsnittet

Specifika riskfaktorer

  • 20% av dödsfallen är alkohol- eller drogrelaterade
  • 40% av de som dör i trafiken använde inte säkerhetsbälte
  • 75% av de som dör i trafiken är män
  • Varje timme kör 525 förare onyktert
  • 15 000 rattfyllerister på vägarna varje dag
  • 25 000 förare åker fast för rattfylleri varje år

Tid och plats för olyckor

  • Helger (fredag, lördag och söndag)
  • Semestermånaderna (juni, juli och augusti)
  • Sent på natten (02:00–05:00)
  • De flesta olyckor sker inom tätbebyggt område
  • De allvarligaste olyckorna sker utanför tätbebyggt område

Nollvisionen

  • Infördes 1997 med målet att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken
  • Antalet döda per år har minskat från 1 300 (år 1965) till under 300
  • 2020: 204 dödsfall, 2021: 192 dödsfall, 2022: 227 dödsfall

Alkoholens effekter och statistik

  • 0,5–1,0 promille: 12 gånger högre olycksrisk
  • 1,0–1,5 promille: 100 gånger högre olycksrisk
  • Över 1,5 promille: 150 gånger högre olycksrisk
  • 70 personer dör i alkohol- och drogrelaterade olyckor varje år (25% av alla dödsfall)
  • Över hälften av alla som dör i singelolyckor är alkoholpåverkade
  • 15–35% av alla svåra olyckor kan kopplas till trötthet
  • Unga män (18–24 år) är överrepresenterade i statistiken för trötthetsolyckor

Vägtrafikskador 2022

  • 227 personer omkom i vägtrafikolyckor
  • 1 891 personer skadades svårt i vägtrafikolyckor
  • 75% av de omkomna var män
  • 51% av de omkomna var skyddade trafikanter (personbil, lastbil eller buss)
  • 15 av de omkomna var barn under 18 år
  • 36% av de omkomna var 65 år eller äldre
  • 2,2 personer per 100 000 invånare omkom i vägtrafiken
  • 22% av de omkomna omkom inom tättbebyggt område

Vägtrafikskador 2023

  • 229 personer omkom i vägtrafikolyckor
  • Antalet allvarligt skadade: närmare 4 300
  • 60% av alla allvarligt skadade är cyklister
  • Singelolyckor 2023: 66 personer omkom
  • Antalet singelolyckor ökade jämfört med 2022

Förbättringsåtgärder för trafiksäkerheten

  • Ökad hastighetsefterlevnad genom fler trafiksäkerhetskameror och polisövervakning
  • Fler vägar behöver mötessepareras
  • Förbättrad drift och underhåll av gång- och cykelbanor
  • Ökad användning av cykelhjälm till 80%
  • Erstättning av hastighetsgränsen 50 km/h med 30 eller 40 km/h inom tätorter

Vad Trafikverket gör för trafiksäkerheten

  • Behovet av ökade trafiksäkerhetsinsatser har lyfts i inriktningsunderlaget till regeringen
  • Initierat en gemensam aktionsplan för säker vägtrafik 2022–2025 med 250 åtgärder
  • Undersöker möjligheterna att bygga billigare mötesseparering
  • Gör en årlig analys av utvecklingen inom trafiksäkerhet väg

Historisk trafikolycksstatistik

  • 1950: 595 dödsfall
  • 1960: 1 036 dödsfall
  • 1970: 1 307 dödsfall
  • 1980: 848 dödsfall
  • 1990: 772 dödsfall
  • 2000: 591 dödsfall
  • 2010: 266 dödsfall

Den som frågar är dum i fem minuter, men den som inte frågar förblir dum hela livet.

Kinesiskt ordspråk

Skip to navigation