Viktig statistik.
Att ta körkort ger frihet och självständighet, men innebär också stort ansvar. Trafiksäkerhet är avgörande för att skydda alla i trafiken.
Allmän trafikolycksstatistik
- Antal döda per år: 200–300
- Svårt skadade per år: 1 500–2 000
- Lindrigt skadade per år: 15 000
- Alkohol- eller drogrelaterade dödsfall: 20%
- Omkörningar som resulterar i dödsfall: 2 (år 2022)
- Mötesolyckor som resulterar i dödsfall: 55 (år 2022)
- Viltolyckor per år: 65 000
Olycksrisker vid olika hastigheter
- Risk för att fotgängare dör vid påkörning vid 30 km/h: 10%
- Risk för att fotgängare dör vid påkörning vid 50 km/h: 80%
- Risk för att fotgängare dör vid påkörning vid 90 km/h: Nästan 100%
Åldersrelaterad olycksstatistik
- 18–19 år: 5–6 gånger högre risk för olycka jämfört med genomsnittet
- 45–54 år: Bäst reaktionstid
- 65–74 år: Erfarna och anpassar körningen
- Över 75 år: 5–6 gånger högre risk för olycka jämfört med genomsnittet
Specifika riskfaktorer
- 20% av dödsfallen är alkohol- eller drogrelaterade
- 40% av de som dör i trafiken använde inte säkerhetsbälte
- 75% av de som dör i trafiken är män
- Varje timme kör 525 förare onyktert
- 15 000 rattfyllerister på vägarna varje dag
- 25 000 förare åker fast för rattfylleri varje år
Tid och plats för olyckor
- Helger (fredag, lördag och söndag)
- Semestermånaderna (juni, juli och augusti)
- Sent på natten (02:00–05:00)
- De flesta olyckor sker inom tätbebyggt område
- De allvarligaste olyckorna sker utanför tätbebyggt område
Nollvisionen
- Infördes 1997 med målet att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken
- Antalet döda per år har minskat från 1 300 (år 1965) till under 300
- 2020: 204 dödsfall, 2021: 192 dödsfall, 2022: 227 dödsfall
Alkoholens effekter och statistik
- 0,5–1,0 promille: 12 gånger högre olycksrisk
- 1,0–1,5 promille: 100 gånger högre olycksrisk
- Över 1,5 promille: 150 gånger högre olycksrisk
- 70 personer dör i alkohol- och drogrelaterade olyckor varje år (25% av alla dödsfall)
- Över hälften av alla som dör i singelolyckor är alkoholpåverkade
- 15–35% av alla svåra olyckor kan kopplas till trötthet
- Unga män (18–24 år) är överrepresenterade i statistiken för trötthetsolyckor
Vägtrafikskador 2022
- 227 personer omkom i vägtrafikolyckor
- 1 891 personer skadades svårt i vägtrafikolyckor
- 75% av de omkomna var män
- 51% av de omkomna var skyddade trafikanter (personbil, lastbil eller buss)
- 15 av de omkomna var barn under 18 år
- 36% av de omkomna var 65 år eller äldre
- 2,2 personer per 100 000 invånare omkom i vägtrafiken
- 22% av de omkomna omkom inom tättbebyggt område
Vägtrafikskador 2023
- 229 personer omkom i vägtrafikolyckor
- Antalet allvarligt skadade: närmare 4 300
- 60% av alla allvarligt skadade är cyklister
- Singelolyckor 2023: 66 personer omkom
- Antalet singelolyckor ökade jämfört med 2022
Förbättringsåtgärder för trafiksäkerheten
- Ökad hastighetsefterlevnad genom fler trafiksäkerhetskameror och polisövervakning
- Fler vägar behöver mötessepareras
- Förbättrad drift och underhåll av gång- och cykelbanor
- Ökad användning av cykelhjälm till 80%
- Erstättning av hastighetsgränsen 50 km/h med 30 eller 40 km/h inom tätorter
Vad Trafikverket gör för trafiksäkerheten
- Behovet av ökade trafiksäkerhetsinsatser har lyfts i inriktningsunderlaget till regeringen
- Initierat en gemensam aktionsplan för säker vägtrafik 2022–2025 med 250 åtgärder
- Undersöker möjligheterna att bygga billigare mötesseparering
- Gör en årlig analys av utvecklingen inom trafiksäkerhet väg
Historisk trafikolycksstatistik
- 1950: 595 dödsfall
- 1960: 1 036 dödsfall
- 1970: 1 307 dödsfall
- 1980: 848 dödsfall
- 1990: 772 dödsfall
- 2000: 591 dödsfall
- 2010: 266 dödsfall