Kugghjulsprincipen
Kugghjulsprincipen är en metod för att smidigt och säkert släppa fram fordon vid t.ex. köbildningar eller vid infart till en motorväg. Den bygger på att bilarna kör in i en trafikström som kuggar i varandra likt kugghjul i en maskin, där varje bil får sin tur att köra fram utan att stanna helt.
Så här fungerar det:
- Placering och hastighet:
- När du närmar dig ett ställe där kugghjulsprincipen ska tillämpas, börja sakta ner och håll avstånd till bilen framför.
- Alla bilar ska hålla en jämn hastighet, ungefär samma som trafikströmmen.
- Ögonkontakt och samspel:
- Se till att ha ögonkontakt med föraren i bilen bredvid dig. Detta skapar en förståelse för vem som ska köra in först.
- Var uppmärksam och tydlig i dina rörelser för att visa dina intentioner.
- Turordning:
- Bilarna från den anslutande vägen och huvudvägen tar varannan gång för att köra in i trafikströmmen.
- Om du kör på huvudvägen, ge plats åt en bil från den anslutande vägen att komma in framför dig.
- Om du kör på den anslutande vägen, vänta på din tur och kör in när bilen från huvudvägen har passerat.
- Fördelar med kugghjulsprincipen:
- Minskar köer och väntetider.
- Ökar trafiksäkerheten genom att minska plötsliga stopp och ryckiga rörelser.
- Främjar ett smidigt trafikflöde.
Exempel:
Tänk dig att du kör på en väg som smalnar av på grund av vägarbete. Enligt kugghjulsprincipen ska bilarna i den minskade vägbanan och bilarna som närmar sig vägarbetet ta varannan tur att köra. Om du kör först i den smalnade filen, ska bilen bredvid dig vänta och köra in efter dig, och så vidare.
Kom ihåg: Kugghjulsprincipen finns inte i lagtexten, men rekommenderas av Trafikverket och NTF för att främja ett bättre trafikflöde och öka säkerheten på vägarna.
